27 de pași, Tibi Ușeriu

     "Vreau să le arăt că istoria unui om poate fi rescrisă mereu. Ca un hard disk. Nimic nu e definitiv, bătut în cuie, de neschimbat, de neșters, de netrecut. Nimic nu e ireversibil" - Tibi Ușeriu, capitolul 3

Ilustrat de Diana D.

      O parte dintre voi poate ați auzit despre campionul de la cercul polar. Tibi Ușeriu este ardeleanul care a câștigat în ultimii doi ani unul dintre cele mai grele ultramaratoane din lume. Este vorba de 6633 Ultra Artic, 566 de km alergați într-o pustietate de gheață. Alții poate deja l-ați judecat pe baza poveștilor auzite. În tinerețe, Tibi a fost autor de jafuri armate, evadat din două închisori europene și vânat de Interpol. 27 de pași prezintă viața alergătorului, începând cu copilăria traumatizantă până la câştigarea cursei vieții sale.
"Trecutul trebuie să înțeleagă că nu poate avea ultimul cuvânt în viața unui om. E doar o parte peste care totul, oricând, se poate rescrie."
"Pe Bârgaie și în Bistrița, cât știam eu că există, bătutul copiilor era un sport la fel de popular și de firesc ca bătutul covoarelor de Paști și de Crăciun, între blocuri."
     V-am pomenit mai sus de copilăria traumatizantă a autorului. Copil din secolul 21 fiind, nici nu mi-am putut imagina că au existat astfel de vremuri, iar părinții erau în stare să arate o asemenea cruzime propriilor copii. Nici nu mai e de mirare când, odată ce comunismul a căzut, Tibi a profitat de prima ocazia pentru a pleca în lume. Însă după câțiva ani de libertate, putere și bani, lucrurile, inevitabil, s-au terminat prost.
"Timp de aproape 10 ani am lipsit la apel din propria tinerețe, închis complet singur între patru ziduri albe, foarte groase."
     Dar vine și cea mai importantă lecție pe care Tibi ne-o transmite în cartea sa. Trecutul e doar trecut și nu ar trebui să ne influențeze viitorul. Oricine ai fost sau orice ai făcut, viața poate fi reluată oricând de la zero. Iar autorul este cel mai bun exemplu că acestea nu sunt doar vorbe în vânt. La vârsta de 35 de ani, acum om liber, înconjurat de munți și păduri, Tibi și-a găsit scopul: alergarea de anduranță. Prin performanțele sale a dus tricolorul ţării pe culmi nebănuite și a învățat milioane de oameni cum să persevereze atunci când lucrurile devin dificile.
"Atunci când mi-e greu de-mi vine să-mi rog moartea, îmi zic răspicat: Bă, ia nu te mai plânge ca o babă! Trăiești cel mai mișto și mai intens moment al vieții tale. Dintre toate viețile demente prin care ai trecut, cea pe care o trăiești fix în clipa asta e cea mai tare și cea mai frumoasă. E singura în care demonii tăi nu mai au nicio putere asupra ta. Ți-ai dorit, ai ales să te bagi în așa ceva, fă bine și du-te până la capăt. Nu contează că pici jos și mori, măcar o să mori încercând ceva glorios. Nu renunța, nu te opri, mai fă un pas. No, așa. Acum, încă unul. Are sens, merită. E tot ce contează. Bagă la cap astea trei cuvinte mari și repetă-le: Până la capăt!"
     Când am citit cartea prima oară, mai aveam doar o lună până la "cursa vieții mele", primul meu semimaraton oficial. E de prisos să mai spun că Tibi a devenit modelul meu, iar cartea sa era așezată la loc de cinste. Am atâtea citate și atât de multe idei pe care le-am repetat din nou și din nou în timpul antrenamentelor. Chiar mă gândeam la un moment că la câte citate merită evidențiate în carte, nici nu mai e nevoie de o prezentare. Dar nu am dorit să vă stric plăcerea de a le descoperi singuri.
"Trebuie să crezi, măcar un pic. Și să te apuci. Să perseverezi. Să mergi înainte spre o țintă, până la capăt. Tot ce poți pierde pe drum e doar viața ta. Ei, și? Drumul e cu atât mai frumos cu cât te pândește pericolul la tot pasul, ca pe Scufița Roșie, prin pădure."
     Atunci când motivația vă cam părăsește, iar depresia începe să se simtă ca la ea acasă, sau pur și simplu atunci când vreți să aflați mai multe despre o persoană extraordinară, vă învit să îl descoperiți pe Tibi. Simplu, fără înflorituri și fără evenimente magine și eroi ieșiți din pământ. 27 de pași este despre viața unui om, cu bune si cu rele, un om care și astăzi continuă să meargă "până la capăt".

     "Cei care au auzit despre mine după ce am câștigat 6633 Arctic Ultra vor descoperi în această carte povestea mea așa cum n-o știe și n-a auzit-o nimeni, niciodată. La fel și cei care, fără să fi întrebat înainte, m-au ales ca subiect al examenului de capacitate la limba română." - Tibi Ușeriu

Spor la citit,
Gio

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu